خاطرات یک نسخه پیچ

من یک نسخه پیچم. یعنی تو داروخونه کار میکنم. هر روز اتفاقات جالبی برام میوفته که میخوام اونها رو با شما در میون بگذارم...

آخرین خاطرات
پربیننده ترین خاطرات
خاطرات پربحث‌تر
آخرین نظرات

آخ جون پسره!

دوشنبه, ۳۰ آذر ۱۳۹۴، ۰۱:۳۲ ق.ظ

داروخونه‌ها در دسترس‌ترین مراکز پزشکی هستند که مردم بدون هیچ نوبتی و پرداخت هیچ هزینه‌ای به راحتی میتونن خیلی از سوالهای مربوط و نامربوط پزشکی خودشون رو بپرسن. ما هم تا جایی که از دستمون بربیاد سعی میکنیم به این افراد کمک کنیم. با این حال در بعضی از موارد صلاح این هست که مریض رو به پزشک مربوطه ارجاع بدیم. یکی از مواردی که معمولا مردم برای راهنمایی خواستن پیش ما میان، تفسیر جواب آزمایش یا سونوگرافی هست. خیلی‌ها نمیخوان برای دونستن جواب آزمایش خودشون تا رفتن بیش پزشکشون صبر کنن و دوست دارن همون لحظه از محتوای این اعداد و ارقام عجیب سر در بیارن...

هر چند بسیاری از همکاران، برای نشون دادن معلوماتشون هم که شده سعی میکنن به این مریض‌ها کمک کنن، ولی من شخصا معنقد هستم که هر کس باید کار خودش رو انجام بده و به خاطر همین هم هست که در مقابل این نوع درخواست‌ها خیلی راحت میگم که ما از جواب آزمایش سر در نمیاریم. 

چند دقیقه‌ای بود که داروخونه رو باز کرده بودم ولی هنوز همکارها نرسیده بودن. طبق معمول وقتهایی که تو داروخونه تنها هستم، پشت کامپیوتر نشسته بودم و تو اینترنت گشت میزدم که یه آقای تقریبا سی ساله وارد داروخونه شد. از پشت میز بلند شدم و جلو رفتم تا نسخه‌اش رو بگیریم. ولی نسخه‌ای تو دستش نبود. یه پوشه زرد رنگ تو دستش بود که از رو نوشته‌ها و تصاویر روی اون میشد حدس زد که توش باید جواب آزمایش باشه. مرد جوون در حالی که داشت جواب آزمایش رو از تو پوشه در میاورد، به من گفت که میشه یه نگاهی به این آزمایش من بندازی. من هم مثل همیشه بدون اینکه نگاهی به برگه بندازم گفتم که ما از آزمایش سر در نمیاریم. باید بری پیش دکترت. مرد جوون گفت، آخه دکترم شهرستانه، نمیتونم تا فردا صبر کنم. اگه ممکنه یه نگاهی بهش بنداز. فقط میخوام بدونم پسره یا دختر. موضوع برام جالب شده بود. طرف برای فهمیدن جنسیت بچه، آزمایش خون داده بود. یعنی خیلی براش مهم بوده که جنسیت بچه رو زودتر بدونه. بهش گفتم چه فرقی میکنه دختر یا پسر، مهم اینه که بچه سالم و البته صالج باشه. مرد جوون گفت آخه دو تا دختر دارم، دوست دارم این یکی پسر باشه. با اسرار زیاد من رو متقاعد کرد که نگاهی به برگه بندازم. روی برگه نوشته بود کروموزوم Y. بعد توی پارانتز به انگلیسی نوشته بود به احتمال نود و پنج درصد. رو به مرد جوون کردم و گفتم که پسره، پسر. نود و پنج درصد پسره. چشم‌های مرد داشت از خوشحالی برق میزد. مثل کسی که از بانک، جایزه چند صد میلیونی برنده شده باشه خوشحال بود. بعد از رفتنش دوباره رفتم و پشت کامپیوتر نشستم و توی گوگل نوشتم "زنده به گور کردن دختران"

نظرات  (۲۶)

Thanks for finally writing about > آخ جون پسره!
:: خاطرات یک نسخه پیچ
۰۸ بهمن ۹۵ ، ۲۳:۴۴ بچه پولدار ..*
پسرهههههههههههه
سلام دوست و همکار عزیز...منم مهندس عمران هستم ولی از چرخش روزگار نسخه پیچم...چقدر نوشته های خوبی دارین...تبریک میکنم به خاطر قلم شیواتون....امیدوارم بیشتر بنویسین...ارادتمند
پاسخ:
سلام دوست خوبم. انشاله که بتونید به اونی که حقتون هست برسید. موفق باشید.
چقد نوشته هاتون به حال و روز من شبیه
منم لیسانس نرم افزار دارم ولی نمیدونم چرا نسخه پیچ داروخانه شدم
الانم ظهره و تا قبل اینکه بقیه بیان اومدم یه گشتی تو اینترنت بزنم، همینجوری زدم نسخه پیچ که با وبلاگ شما آشنا شدم. 
بازم بهت سر میزنم خوبه آدم کسی رو پیدا کنه که حرفای دلشو ازش بشنوه
پاسخ:
راستش یکی از اهداف تاسیس این وبلاگ این بود که با دوستانی مثل شما بتونم آشنا بشم. تا قبل از تاسیس این وبلاگ خیلی احساس تنهایی میکردم و فکر میکردم که تنها تحصیل کرده نسخه پیچ من هستم ولی الان دوستان زیادی از سراسر کشور دارم که هم درد خودم هستند. بازم به ما سر بزن. خوشحال میشیم.
 خوبه،از این به بعد آزمایش هام رو میبرم داروخونه :)))
پاسخ:
با این وضع که دکترها برای خوندن یه جواب آزمایش سی چهل هزار تومن پول میگیرن باید همین کار رو بکنیم.
متاسفانه تو جامعه فعلی بچه دار شدن دردسرای خودش رو داره.هم دختر و هم پسر میتونن اگه خوب تربیت شن کمک حال پدر و مادرشون باشن.
پاسخ:
البته تربیت صحیح دختر یا پسر هر دو شرایط خودش رو داره و سختی های بسیاری رو می طلبه.
دختر وپسر هردو برای خانواده لازمه هر کدوم یه طعم خاصی داره بعضی کارها را دختر می تونه انجام بده وپسر نمیتونه .وبرعکس بعضی از کارهاهست که فقط از عهده پسر بر مییارد .حالا این مرد دو تا دختر داشته ودلش می خواست یه پسر هم داشته باشه به نظر من هیچ اشکالی نداره 
پاسخ:
به نظر من هم هیچ اشکالی نداره. ولی به هر حال اگه خدا صلاح بدونه که به یکی ده تا دختر بده و پسر نده نباید شکایتی داشت. 
۱۲ بهمن ۹۴ ، ۱۳:۳۳ لی لی (لیلی نامه)
اگر می دونست به خاطر دخترهاش چه برکتی به سفره ش سرازیر شده، هرگز اینطور نمی کرد...
به قول شما فرقی نمی کنه... الهی صالح و سالم باشه...
پاسخ:
خدا همه فرزندان این مملکت رو سالم و صالح بکنه...ممنون که نظر دادید.
تا آخر بارداری ذوق مرگ نشود ؟!
پاسخ:
امیدوارم این لطف خدا و این ذوق اون رو از یاد خدا دور نکنه.
۰۳ بهمن ۹۴ ، ۰۲:۰۲ محمد صالح وکیلی
ببخشید قصد دخالت ندارم ، اما با خوراک های طبیعی هم میشه قد فرزندشونو و وضعیت توان جسمانیشونو ارتقاء بدند، زینک سولفات هم به عنوان مکمل با تجویز پزشک بسیار خوب هست البته، اما راه های مناسب تری هم هست، مثلا حریره بادام، بادامو عسل، انجیر، زیتون، جوشانده استخوان قلم گاو و...
برای اشتهاشون انار شیرین و آب آن، حجامت سبک اطفال تحت نظر پزشک و...، حجامت قد تحت نظر پزشک سنتی حاذق مانند دکتر عزیزخانی و...
روحیه و برخورد با فرزند و محیط خیلی مهمه
همچنین ورزش های مناسب برای کودکان در این سن
پاسخ:
ممنون از توضیحات خوبتون... پایدار باشید.
سلام 
همشهری من چند هفته ست تو موسسه درمانگر خیابان ارک پیش دکتر قاضی زاده نسخه پیچی یاد میگیرم.میتونم سوال کنم ایا بازار کارنسخه پیچی تو تبریز چجوریه؟برای من که متاهل هستم برای شروع چقدر درامد میتونه دشاته باشه؟برای تازه کارها ماهانه چقدر میدن؟
پاسخ:
دوست عزیز سلام. حقیقت این هست که این شغل برای یه فرد متاهل به سختی میتونه تامین کننده معاش خانواده باشه. متاسفانه تا اونجایی هم که من آشنایی دارم مجموعه درمانگر بیشتر به فکر در آمدزایی برای خودش هست و زیاد از دانش آموخته های خودش بعد از اتمام دوره حمایت نمیکنه. 
:)
به نظرم نباید افراد اینچنینی رو با این دید نگاه کرد
خوب طرف دختر داره و حالا عاشق پسره
حقشه دوست داشته باشه پسر داشته باشه دیگه
چرا ربط میدی به دوران جاهلیت آخه
یعنی هیچ فرقی بین دختر و پسر نیست و فقط عقل و سلامتی مهمه؟
نخیر
خیلی ها پسر دوست دارن و خیلی ها هم دختر
یکی از اقوام دور بنده 6 تا پسر داره و به تازگی خدا یه دختر بهش داده و کل محل رو شیرینی داد :))
خوب دیگه
برید سرچ کنید
عصر جدید , پسران زنده به گور :)
ممنون از وقتی که می ذارین و پاسخ میدین.8 سالشه .من شنیدم نباید بیشتر از 6 ماه زینک مصرف کرد.درسته؟ایرانی باشه؟شرکت خاصی مدنظرتون نیست؟
پاسخ:
به نظر من شربت زینک ایرانی بهتر هست. شربت های زینک خارجی هم ضعیفتر هستند و هم ویتامین‌های دیگه ای دارن که شاید برای بچه مناسب نباشه. با این حال اگه خیلی حساس هستید بهتره به یه پزشک متخصص مراجعه کنید.
سلام.قد پسرم در مقایسه با همسالانش کمی کوتاهه . چه شربتی پیشنهاد میدین تا بهش بدم؟
پاسخ:
سلام...جای نگرانی داره. نباید اون رو با هم سالانش مقایسه کنید. قرار نیست که همه قد یکسانی داشته باشن. 
با این حال شربت روی(زینک) میتونه به رشد پسرتون کمک کنه. 
سلام منم قراره بزودی تو داروخونه کار کنم .. میشه لطفا بهم بگید دقیقا چقد حقوق میگیرید>؟ از هرکی میپرسم جوابمو نمیده لطفا شما بگید خب میخوام برنامه ریزی کنم اخه
پاسخ:
حقوق این کار اصلا قابل پیش بینی و برنامه ریزی نیست. از 500 تومن هست تا 3 میلیون. ولی متوسط حقوق برای روزی 8 ساعت کاری چیزی در حدود همون قانون کار هست. یعنی 800 الی یک میلیون.
من نگران اون 5 درصد هستم که ممکنه بر 95 درصد غالب بشه در اون صورت طفلک اون بچه ای که باباش از الان جنسیتش رو نمی خواد.
به نظرم واقعاً اون چیزی که مهمه سلامتی جسمی و عقلی بچه است جنسیت نباید اینقدر مورد تأکید باشه.
پاسخ:
متاسفانه بعد از قرنها مسلمان بودن هنوز هم اندیشه های جاهلی بین مردم هستند. هر چند وضعیت الان خیلی بهتر از گذشته شده ولی هنوز هم هستند کسانی که شکل پیشرفته کسانی هستند که دختر ها رو زنده به گور میکردن.
یعنی طاقت نداشته تا پنج ماهگی وایسته تا با سونوگرافی بفهمه؟ شاید خواسته زودتر بفهمه و اگه دختر باشه سقطش کنن. با این همه تعداد بچه های مریضی که هر روز دنیا میان باید فقط به سلامتی بچه فکر کرد.  خدا قهرش میاد.
پاسخ:
انشااله که اینطور نبوده و فقط یه کنجکاوی ساده برای دونستن جنسیت بچه بوده. 
۰۵ دی ۹۴ ، ۰۸:۳۶ یه هم زبون
جدا از برخی دلایل کهنه که متاسفانه هنوز هم هست ولی قبول کنیم جبهه گیری یک طرفه هم میکنیم! اگر طرف دو تا پسر داشت و برای دختردار شدنش خوشحالی میکرد بازم ملامتش میکردیم؟! دوست من یه پسر هفت ساله داره به هوس دختردار شدن دوباره باردار شد کلی هم خوشحال و باانگیزه بود! چند روز پیش جواب سونوش رو گرفته بچه بازم پسره! باید حالشو ببینین! حسابی از شور و حال افتاده! کلی نصیحتش میکنیم اما اون داره از الان برای بچه سوم نقشه میکشه! یا داماد خودمون سر بچه اولش که پسر بود حالش گرفته شد چون عاشق دختر بود و البته خدا رو شکر الان هر دو جنس رو داره و یه پدر فوق العاده ست! باور کنید خییییلی از پسرها با جدیت و خشونت بزرگ میشن ولی دخترا با ناز و نوازش! من ترکم و معمولا فکر همه اینه که ترکا عاشق پسرن ولی باور کنین تو خونواده و آشناهای ما دخترا رو خیلی دوست دارن و همه حواس و عشق و علاقه شون اول مال دختراست بعد پسرها! 
پاسخ:
به نظر من هم دختر و هم پسر نعمت خدا هستند و هیچ فرقی ندارن. و هر دو عزیز  هستن. و جای خودشون رو دارن.
۰۴ دی ۹۴ ، ۱۸:۲۱ امیر منصوری
توی این وضعیت ایران، کلا بچه دار شدن خیانت به آینده بچه هست
پاسخ:
تمایل به بچه دار شدن در وجود بشر هست. چه نسخه های چند میلیونی که برای درمان نازایی پیچیدم. 
بیچاره ما دخترا
۰۱ دی ۹۴ ، ۲۱:۴۰ ✿✿ یاشل ✿✿
نمیدونستم داروخونه ها هم میتونن جواب ازمایش بخونن
ولی شما خوب میکنی جواب نمیدی اگه اشتباه بگی بعدم میان طلبکارت میشن
پاسخ:
بله هر کی باید کار خودش رو انجام بده. ما هم سعی میکنیم تو کار دکترها دخالت نکنیم ولی بعضی وقتها مجبور میشیم.
البته دلایل امروزی تری هم داره مثل اینکه الان مامان من همیشه میگه دختر مال مردمه ازدواج کرد اختیارش دست اوناس یا میگن ازدواج پسر راحت تره اینکه کیو بگیره و کی ازدواج کنه میتونه یه جورایی دست خودش باشه یا در مورد شغل آینده و ورود به این جامعه ی پر از گرگ البته شادی اون آقا ربطی به این استدلالا نداره ولی خود منم که دخترم بخاطر دلایل بالا فقط دوس دارم 1 دختر داشته باشم 
پاسخ:
البته به نظر من الان همه این مشکلات برای آقایون هم هست. اونها هم مشکل شغل دارن، مشکل ازدواج دارن و خیلی از مشکلات دیگه.
متنفرم که پسر پسر می کنن کی یاد می گیرن تفاوت بین زن و مرد فقط عقله نه جنس و...

پاسخ:
البته که زن و مرد تفاوتهایی دارن. همین تفاوتهاست که زندگی رو زیبا میکنه. مشکل دقیقا جایی به وجود میاد که یه خانم یا یه آقا نمیخواد این تفاوتها رو قبول کنه و سعی میکنه عین اونیکی جنس عمل کنه. زن و مرد هر یک در ساختار طبیعی زندگی نقش خاص خودشون رو دارن جسم و روحشون مخصوص همین نقششون آفریده شده.
۳۰ آذر ۹۴ ، ۱۶:۲۰ فروهر فرداد
بزار پسر هم داشته باشه...وقتی پیر شد نظرشو بپرسی..میگه هر کدومشم دردسرای خودشو داره ولی معمولا دختر غم خوار خانواده شه با همه مسئولیتی ک داره و پسر با همه سختیهای سرکشیهای سنین مختلفش تهش ب یه چیزایی نشبت ب خانوادش اهمیت نمیده ک دختر میده...همه خانواده ها ک جفتشم دارن وقتی پیر میشن از فرزند دختر راضی ترن
پاسخ:
به نظر من، هم دختر برای پدر مادر لازم هست و هم پسر. از این نظر با این آقا موافق هستم. ولی براساس تجربه شخصی که دارم. پسرهایی که بعد از چند تا دختر به دنیا میان چون از طرف خانواده و خواهرهای بزرگ خیلی مورد حمایت قرار میگیرن معمولا لوس بار میان و انتظار پدر و مادر رو که با اونهمه تلاش این پسر رو به دست آوردن برآورده نمیکنن.
من که هرچی از زندگیم گذشت نتونستم بفهمم این حرف یعنی چی؟
واقعا منه پسر مگه چ کار خاصی برای بابام کردم
یا مثلا بابای من چ کاری برای بابا بزرگم کرده که عمه ام نکرده
نمیفهمم
دلیل چیه
کاش یه نفر رو پیدا کنیم که این عقیده رو داره برامون توضیح بده
حیف ادم با یه سوالی چندین دهه زندگی کنه و اخرم نفهمه چی به چیه
پاسخ:
من هم به این سوال زیاد فکر کردم... چند تا دلیل هم براش پیدا کردم که البته شاید درست نباشه.

اولین دلیل در مورد سابقه تاریخی هست. زمان‌های قدیم که شغل اکثر افراد کشاورزی بود داشتن پسر اهمیت زیادی داشت. معمولا پسرها کمی که بزرگ میشدن به پدرشون در کار کشاورزی و هر کار دیگه‌ای کمک میکردن و تو اقتصاد خونه نقش مهمی داشتن. به همین خاطر اونهایی پسر بیشتری داشتن وضع مالی بهتری داشتن. درسته که الان دیگه اینطوری نیست و معمولا خرج پسرها بیشتر از دخترها هم نباشه کمتر نیست ولی تا این فکر عوض بشه چندین نسل طول میکشه.
 دلیل بعدی دلیلی هست که معمولا برای دلیل زنده به گور کردن دخترها در عصر جاهلیت گفته میشد. اعراب جاهلی دوست نداشتن کسی با دخترشون ازدواج کنه و این رو نوعی ننگ میدونستن. اسلام با این تفکر به شدت مبارزه کرد ولی هنوز هم برخی تفکرات جاهلی در بین ما هست. جالب اینجاست که این تفکرات ضد دینی در بین متدینین جامعه بیشتر دیده میشه. 
دلیل دیگه ای که بعضا برخی افراد مثل همین آقا میارن اینه که دختر که داریم حالا دوست داریم پسر هم داشته باشیم. ولی جالب اینجاست که معمولا اگه از این آدم بپرسیم که اگه دو تا پسر داشتی به همین اندازه مشتاق دختر دار شدن بودی یا نه، جواب درستی نمیدن. 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">